The Seasons

Body clock yoga

VÅREN

 

Saven stiger i träden, grönskan återvänder efter vinterdvalan och knoppar brister. Vi lämnar lager av vinterkläder och ser fram emot mer ljus, värme och ökande energi.

 

Under våren introducerar vi ögonyoga, yogapositioner som stärker benen och sidböjande och roterade positioner för inre rening. Vi stärker Prana (livsenergin) långsamt och hittar tillbaka till starka rötter i både händer och fötter.

SOMMAREN

 

Vi vill vistas mer ute i solskenet och naturens generösa överflöd. Ljuset inspirerar till fest, grillkvällar och aktiviteter utomhus. Solen och hettan inspirerar till både skoj och avslappning.

 

I vår yoga fortsätter vi med sträckande övningar,  speciellt för att stimulera bröst och bröstrygg. Yogan blir lite mer utmananade och svettig  för att stimulera hjärtat och cirkulationen. Yogaflödena går lite snabbare, som en dans,  för att stimulera värme, glädje och ett personligt uttryck.

SENSOMMAREN

 

När vi samlas för kräftskivor i sensommaren har nätterna blivit fuktigare, naturen doftar av jord och börjar gulna. Vi skördar och uppskattar saftiga morötter och plommon. Nätterna blir mörkare och naturens energi sjunker.

 

I vår yoga blir vårt kroppscenter det nya fokuset. Det handlar om bland annat magens och ryggens muskler.  Ett center är nödvändigt för att det ska finnas andra riktningar. Vi lägger till mer balansövningar. Vårt nya fokus stärker bland annat magens funktion.

 

HÖSTEN

 

Den färgsprakande hösten kommer med klar och hög luft. Energin drar sig samman ytterligare. Löven släpper tagen om grenarna och faller mot jorden. Det blir svalare och torrare.  Vi kurar i våra koftor och tänder ljus i hemmen.

 

I vår yoga introducerar vi nu mer andningsövningar och avslappning. Andningen representerar inte bara lungor utan kvalitén på rörelser, tankar, känslor och medvetenhet.  I höstens yogaflöden släpper vi taget om onödiga spänningar och bygger funktionell styrka.

VINTERN

 

Under tjälen och snötäcket är energin vilande. En del djur sover i vinteriden. Trädens sav vilar i rötterna. Naturen förbereder sig för att sätta ny fart under våren som följer. Mörkret ger oss signaler att sakta ner, reflektera och samla kraft & mod.

I vår yoga utvecklar vi rörlighet i ryggraden och höfterna samtidigt som vi tränar på att känna yogaflödet hellre än att göra det. Vi behöver värme i det kalla klimatet och jobbar med upp-och nedvända positioner och  invärtes vitaliserande övningar. Vi mediterar längre så att sinnet får stilla sig.

Svenska English
Body clock yoga
Hem Svenska English Home
Body clock yoga

Meny